Monday, June 22, 2009

Tentang hakikat sebuah perjalanan bernama kehidupan.
Nama saya hidup,mak saya panggil saya hidupan,ayah saya panggil saya dihidupkan.Kawan-kawan saya panggil saya hid je. Sebab dioarang kata nama tu lebih senang disebut. Tapi nama saya tu tak ada makna kalau hid je. Lebih kurang dengan separuh hidup tu je. Saya tak suka,tapi kawan-kawan suka dengan nama tu. Sampai cikgu kat sekolah pun panggil saya dengan nama tu. Saya rimas,saya tak suka tapi diorang tu cikgu saya. Dioranglah ajar saya A B C... 1 2 3... . Saya tak boleh lawan,sebab saya ni kecil je. Mungkin kalau nama saya tu tak dipanggil Hid, semua panggil hidup saya boleh bangkit melawan. Tapi nak buat macam mana,nama itu satu doa.
..............................................
Satu tengahari... Cuaca yang agak mendung menolak saya ke satu perjalanan yang berbeza. Saya melihat satu keindahan dari pencipta yang menciptakan kehidupan yang indah. Saya berhenti sejenak mendengar kicauan burung. Saya melihat dengan lebih halus ke arah bunyian sahutan unggas yang lelah mengalunkan bunyian tanpa suara itu. Sekian lama saya halusi,ada getaran aneh mengangkat daya halus untuk bertindak menafsir bunyian tanpa suara. Indah hidup ini bila dalam perjalanan kita berhenti mendengar bunyian-bunyian tanpa suara. Kita tidak mendengar... Tetapi kita melihat untuk mendengar. Suara pujian kehidupan dalam bunyian tanpa suara.
.............................................
Senja itu saya duduk seorang seakan berbaring di atas tilam lusuh kuning. Saya mengerutkan kening melihat tompok-tompok hitam memenuhi syiling tepat di atas kepala. Sudah sampai masanya titik-titik hitam ini diganti dengan putih suci. Saya cuba menggerakkan jari,tapi ternyata jari ini buka lagi di bawah kawalan diri saya. Saya hanya mampu tersenyum melihat angin yang sejuk menerpa melalui setiap rongga badan lesu ini. Saat yang ditunggu oleh saya hampir sampai. Saya tiada pesanan untuk semua cuma mengharapkan bunyian tanpa suara terus mengalunkan pujian pada pencipta kehidupan. Cuma saya ada satu harapan sebelum angin lena membawa saya ke sana... Panggillah saya Hidup... Kerana saya adalah sebuah kehidupan.
Pakumas... Inspirasi dari kicauan unggas di Paya Nangka

1 comment:

  1. sy panggil awak hidup, sbb awak buat saya hidup.. =D

    ReplyDelete